Sunday, August 1, 2010

Meesurfen op megatrends

Een interessante beleggingsstrategie kan het inspelen op megatrends zijn. Anders dan een 'gewone' trend of een kortstondige hype kenmerken megatrends zich door de lange periode waarop fundamentele veranderingen zich voordoen. Vaak gaat het om een periode van 10 jaar of meer. Deze lange periode maakt het mogelijk dat beleggers die dergelijke trends tijdig herkennen daar vele jaren lang van kunnen profiteren.

Omdat beleggers ons over dit onderwerp met enige regelmaat vragen voorleggen starten we in de komende weken met een speciale serie over het beleggen in megatrends. Niet alleen gaan we hierbij in op uiteenlopende megatrends, ook zullen we telkens enkele concrete bedrijven aanduiden die daarvan profiteren. Hieronder alvast een korte toelichting op enkele van de megatrends die in ieder geval aan de orde zullen komen.


Bevolkingsveranderingen

Zoals u waarschijnlijk wel bekend doen zich de komende decennia grote veranderingen voor op bevolkingsgebied. Zo rekent de Verenigde Naties (VN) erop dat het wereldwijde inwonertal in 2050 ruim 9 miljard personen zal bedragen. Dat is ruim 40% meer dan nu. En 86% van de bevolking zal dan in de opkomende landen van nu woonachtig zijn. Interessant om te weten: deze bevolkingstoename zal voor 98% te herleiden zijn op de bevolkingsgroei in opkomende landen.

Het overgrote deel van de wereldbevolking woont tegen die tijd in stedelijk gebied. Zo zal enkel China rond 2030 meer dan 200 steden tellen met een inwonertal van meer dan 1 miljoen. Ter illustratie: de hele Europese Unie tezamen kent momenteel slechts 35 van dergelijke steden.


Landbouw

Met de wereldwijde bevolkingsgroei in het vooruitzicht springt landbouw wellicht in het oog als een potentieel interessant beleggingsterrein. Dat is niet geheel onterecht. Want naast een stijgende vraag naar landbouwproducten vanwege de bevolkingsgroei geldt ook nog eens dat er vanwege de verstedelijking steeds minder landbouwgebied beschikbaar is. De verschuiving in voedselpatronen (meer vleesconsumptie) vergroot daarbij het beslag op het landbouwarsenaal verder; nog afgezien van het ruimtebeslag benodigd voor ethanolproductie.

Bovenstaande combinatie van factoren doet vermoeden dat de vraag naar landbouwgewassen de komende decennia flink zal stijgen. Wanneer de groei in het beschikbare landbouwoppervlak deze stijging niet kan bijbenen liggen stijgende prijzen voor landbouwgewassen in lijn der verwachting. In dit licht bezien zijn gewasveredelingsbedrijven, producenten van landbouwmachines en kunstmestfabrikanten interessante beleggingskandidaten om eens wat nader te bestuderen.


En meer...

Maar ook de nodige andere megatrends zullen we in onze serie 'Megatrends' aan de orde laten komen. Denkt u bijvoorbeeld aan de veroudering die zich met name in de Westerse wereld begint te voltrekken. Zo heeft de VN becijferd dat in de zeven rijkste industrielanden (de G7) in 2030 maar liefst een kwart van de bevolking gepensioneerd zal zijn. Bedrijven die weten in te spelen op het medisch welzijn van deze groep zullen hier dan ook bovengemiddeld van kunnen profiteren.

Wellicht dat het Amerikaanse, overigens momenteel niet echt laaggewaardeerde, Intuitive Surgical (ISRG) zo'n bedrijf is: zij is koploper in het bouwen van robots waarmee op afstand operaties uitgevoerd kunnen worden. Een kort filmpje over dit bedrijf treft u hier aan:

http://tinyurl.com/Intuitive-Surgical

Een heel andere interessante megatrend is de wereldwijd groeiende vraag naar luxe. Vooral in China is nauwelijks aan de vraag naar (Westerse) luxeproducten te voldoen. Denkt u hierbij niet enkel aan dure Duitse auto's, Zwitserse horloges of Italiaanse schoenen en tassen.

Een goed stuk van Hendrik Oude Nijhuis

Ook bijvoorbeeld het dagelijks gebruik van shampoo wordt in veel opkomende markten nogal eens als luxe bezien. Zo wordt in China per jaar gemiddeld per inwoner US $ 1 aan shampoo besteed. In India is dit slechts US $ 0,30. Een fractie van wat is het Westen gebruikelijk is. Maar met stijgende welvaartniveaus, enorme bevolkingsaantallen en een middenklasse die ook nog eens explosief groeit is dit desalniettemin een heel aantrekkelijke uitgangspositie voor sterke Westerse bedrijven als Unilever, Procter & Gamble en Colgate-Palmolive.

Naast de hier reeds genoemde megatrends zullen we ook de nodige andere megatrends ter sprake laten komen. Telkens voorzien van een of enkele concrete bedrijven die bij uitstek gepositioneerd lijken te zijn om van de desbetreffende megatrend(s) te profiteren. Zolang zij maar over een sterke competitieve positie beschikken en de waarderingen bescheiden zijn, lijken dergelijke bedrijven goede kandidaten te zijn voor mogelijke toevoeging aan een goed gespreide beleggingsportefeuille.

Een goed stuk van Hendrik Oude Nijhuis

No comments:

Post a Comment

Laat je reactie achter, graag met je naam en je email adres