Saturday, August 21, 2010

Ben jij een pessimist, realist of ….

Dit is nu precies zoals ik denk. Een goed stuk van Wim Belt
Een reactie op ons vorige artikel kwam van een anoniem persoon die zei “Niet erg origineel, dit is gewoon gejat van Robert Kiyosaki, Rich Dad”. Ik heb de reactie niet geplaatst, omdat ik denk dat mensen meer zitten te wachten op positieve dan op negatieve reacties. Maar het deed me wel denken aan de drie groepen mensen die er in de wereld zijn.
De eerste groep zijn de pessimisten. Je ziet het en je hoort het aan hen, ze kijken stroef, hebben altijd wel iets te klagen, en kijken vooral naar wat niet klopt in hun ogen. “Oh dat ken ik al, dat heb ik vaker gehoord”. De vraag is alleen wanneer je alles al weet, waarom ben je dan niet waar je wilt zijn? Simpel, omdat de meeste mensen niet de dingen toepassen die ze leren.
Ik heb veel mentoren in mijn leven gehad, Robert Kiyosaki, Loral Langemeier, T. Harv Eker, Nisandeh Neta en zo kan ik er nog meer noemen. Mensen die de dingen doen, die ze zeggen. En natuurlijk is er veel overlap, maar daar ligt niet het geheim. Het geheim ligt in het kijken naar wat zij doen, en dat vervolgens ook zelf toe te passen. Niet de economie, je baas, de overheid of je buurman, maar jij bent degene die in actie moet komen.
De tweede groep zijn de realisten. “Je moet wel realistisch zijn”, dat is wat je ze hoort zeggen. Als ze doelstellingen zetten, zijn deze minimaal, zodat ze zeker weten dat ze deze doelstellingen kunnen halen. De realist houdt er namelijk niet van om bekritiseerd te worden. Zij hebben veel ego “ik heb altijd gelijk”, en zijn erg gevoelig voor wat andere mensen van hen denken.
Dit is een grote groep, zeker 90% van de mensen valt hierin. Het leven van de realist kenmerkt zich dan ook vaak door middelmatigheid en saaiheid. Jammer, want zij beschikken wel over heel veel potentie. Het is het ego, wat hen op de plaats houdt.
Wat is dan de derde groep? De optimisten, hoor ik u denken!
Nee, de derde groep zijn de visionairs. Mensen met grote dromen, mensen die geloven dat het leven meer te bieden heeft, mensen die geloven dat zij alles kunnen bereiken waar ze hun gedachten op zetten. De echte leiders. Dit doet me denken aan hoe ik 10 jaar geleden mijn bedrijf aan een oud-collega liet zien. Hij was mijn voormalig directeur, en ik schatte hem hoog in. Hij was om eerlijk te zijn bijzonder negatief over mijn bedrijf, en bijna had hij mij er uit gepraat. Ik begon aan alle kanten te twijfelen. Gelukkig ben ik toch mijn eigen weg gegaan. Een paar maanden geleden had ik hem aan de telefoon, en constateerde dat hij nog steeds dezelfde limiterende gedachten had. Stel dat ik 10 jaar geleden naar hem had geluisterd, dan had ik nu niet de miljonairsstatus gehad. Erger nog, dan had ik nog steeds in de ratrace gezeten! Hij zit er namelijk nog steeds in. Visionair zijn klinkt sexy, maar het is zo moeilijk. De overige 95% van pessimisten en realisten bekritiseren je, en willen graag dat je faalt. En, heb je je eerste miljoen al verdiend? Dat is wat ze op cynische toon zeggen.

Sta eens stil bij de volgende vragen: ben jij diegene die werkelijk achter zijn/haar dromen staat, ben jij diegene die werkelijk een verschil wil maken in deze wereld, ben jij diegene die werkelijk naar links wil afslaan als de massa naar rechts gaat? Niet beïnvloedbaar door wat andere mensen van je denken, maar met een duidelijke visie. Jim Rohn zei het al “Het gaat er niet om, dat je een miljoen verdient. Het gaat er om dat je de persoon wordt, om een miljoen te kunnen verdienen”.

No comments:

Post a Comment

Laat je reactie achter, graag met je naam en je email adres