Tuesday, April 27, 2010

Ontdek waarom je eigenhuis geen bezit is, maar een kostenpost.

Drie jaar geleden dacht ik echt dat mijn huis MIJN BEZIT was en geen kostenpost. Ik had in die tijd ruimte gehuurd om in te wonen, maar dat voelde niet als mijn bezit. Een “eigen huis” kopen dat was het unicum. Ik kocht dus mijn “eigen huis”. In het begin voelde het geweldig! Net zoals een nieuwe auto! Toen het nieuwe eraf was voelde het toch hetzelfde als huren.
Wat bedoel ik dan precies: Als ik mijn huur niet betaal weet ik meteen van wie het huis is. Namelijk: van “De Huisbaas''. Hetzelfde geldt voor een koophuis. Als ik mijn hypotheek niet betaal weet ik van wie het huis is. Namelijk: van ''De Bank''.
 
Voor een koophuis èn een huurhuis heb je ook nog de belasting en de verzekering. Als je die niet betaalt, weet je ook van wie het huis is. Namelijk: van ''Het Rijk'' en van ''De Verzekeraar''.
 
Het enige voordeel van een Eigen Huis ten opzichte van een huurhuis is: 'Dat je met een koophuis kan profiteren van waardevermeerdering!'
 
Je moet je alleen de vraag stellen. Zal er nu nog waardevermeerdering komen. Ik denk van niet met het langzaam maar zeker afschaffen van de hypotheekaftrek.
 
Je eigenhuis is dus geen bezit (activa) maar een kostenpost (passiva).

No comments:

Post a Comment

Laat je reactie achter, graag met je naam en je email adres